No Matrik : D20102046212
Pensyarah : Dr Nur Saadah Binti Fathil
KRT3013 - "Teknologi Maklumat Sekolah Rendah"
AT34 - Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sekolah Rendah) dengan Kepujian
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia
Pengajian Jarak Jauh (PJJ)
Mengajar sebagai : Guru Pemulihan Khas Sekolah Rendah.
Rancangan Pelajaran Harian Kelas Pemulihan Khas.
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Kelas : Pemulihan Khas ( Linus Tegar )
Mata Pelajaran : Matematik
Tarikh : 25.10.2011
Masa : 30 minit
Bilangan Murid : 13 orang
Tajuk : Objektif:
Diakhir pembelajaran diharapkan murid-murid dapat:
1. 1.Mengenal pasti angka 1 hingga 5.
2. 2.Menulis angka 1 hingga 5.
Fokus Utama :
1. 1.Nombor bulat hingga 10.
Fokus Sampingan:
1.1.Menyebut nombor, 1 hingga 9.
1.2.Mengenal pasti angka 1 hingga 9.
Penerapan Nilai : Bekerjasama, memberi perhatian,menghormati, patuh pada arahan.
KBKK: Menjana idea, bersoal jawab, mengingat, main peranan.
Pengetahuan sedia ada: Murid boleh menyebut nombor secara berurutan iaitu menyebut
nombor 1 hingga 10.
Bahan Bantu Mengajar:
-kad-kad gambar .
-slide power point
-tanah liat
-lembaran kerja.
-pembilang (biji getah)
Rancangan Harian.
Langkah/ masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran | Catatan / Alat |
Set Induksi (5 Minit ) | -Menyebut nombor 1 hingga 5 | 1.Menyanyi lagu mengikut guru (lirik lagu gajah menari) 2.Menyanyi sambil membuat gerakan. | Lagu dari rakaman cd. Laptop |
Langkah 1 (10 minit) | 1.Mengenal pasti angka 1 hingga 5. 2.Membilang objek 1 hingga 5. | 1.Guru menunjukkan kad gambar dan bersoal jawab dengan murid mengenai gambar yang dilihat. 2.Guru memperkenalkan murid angka 1 hingga 5. 3.Latih tubi membilang angka 1 hingga 5 secara kelas. 4.Latih tubi membilang angka secara individu. | Kad-kad gambar Kad-kad nombor Pembilang Biji getah |
Langkah 2 (10 minit ) | 1.Menyusun nombor, 1 hingga 5 2.Menulis angka 1 hingga 5 | 1.Guru menjalankan aktiviti bersama murid membentuk angka dengan tanah liat. 2.Menulis angka 1 hingga 5 di dalam buku latihan. 3.Menulis angka dengan betul dengan bantuan daripada guru. 4.Memadankan angka dengan bilangan gambar yang betul. | Tanah liat Buku latihan Lembaran kerja. |
Penutup (5 minit) | Refleksi. | 1.Guru meminta murid membilang secara berurutan no 1 hingga no 5. 2. Sekali lagi guru menegaskan supaya murid mengingat dan mengenal no 1 3.Sekali lagi secara beramai-ramai menyanyi lagu “gajah menari” sambil membuat gerakan mengikut senikata lagu. | Kad nombor Senikata lagu Muzik dari cd Nilai: menghayati seni muzik. |
No comments:
Post a Comment