Monday 14 November 2011

Perihal Saya

Siti Aminah Binti Talib
No Matrik : D20102046212
Pensyarah :  Dr Nur Saadah Binti Fathil
KRT3013 - "Teknologi Maklumat Sekolah Rendah"

AT34 - Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Sekolah Rendah) dengan Kepujian
Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia
Pengajian Jarak Jauh (PJJ)

Mengajar sebagai : Guru Pemulihan Khas Sekolah Rendah.


Rancangan Pelajaran Harian  Kelas Pemulihan Khas.


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
 
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Kelas :                         Pemulihan Khas ( Linus Tegar )

Mata Pelajaran :          Matematik

Tarikh :                        25.10.2011

Masa :                          30 minit

Bilangan Murid :         13 orang

Tajuk :                         Objektif:

Diakhir pembelajaran diharapkan murid-murid dapat:
1.      1.Mengenal pasti angka 1 hingga 5.
2.      2.Menulis angka 1 hingga 5.

Fokus Utama :
1.      1.Nombor bulat hingga 10.

Fokus Sampingan:
1.1.Menyebut nombor, 1 hingga 9.
1.2.Mengenal pasti angka 1 hingga 9.
Penerapan Nilai : Bekerjasama, memberi perhatian,menghormati, patuh pada arahan.
KBKK:  Menjana idea, bersoal jawab, mengingat, main peranan.
Pengetahuan sedia ada:  Murid boleh menyebut nombor secara berurutan iaitu  menyebut 
nombor 1 hingga 10.

Bahan Bantu Mengajar:
-kad-kad gambar .                  
-slide power point
-tanah liat
-lembaran kerja.
-pembilang (biji getah)


Rancangan Harian.

Langkah/
masa
Isi Pelajaran
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Catatan / Alat



Set Induksi

(5 Minit )

-Menyebut nombor 1 hingga 5

1.Menyanyi lagu mengikut guru (lirik lagu gajah menari)

2.Menyanyi sambil membuat gerakan.


Lagu dari rakaman cd.
Laptop



Langkah 1

(10 minit)





1.Mengenal pasti angka 1 hingga 5.

2.Membilang objek 1 hingga 5.

1.Guru menunjukkan kad gambar dan bersoal jawab dengan murid mengenai gambar yang dilihat.

2.Guru memperkenalkan murid angka 1 hingga 5.

3.Latih tubi membilang angka 1 hingga 5 secara kelas.

4.Latih tubi membilang angka secara  individu.


Kad-kad gambar

Kad-kad nombor

Pembilang
Biji getah





Langkah 2

(10 minit )

1.Menyusun nombor, 1 hingga 5


2.Menulis angka 1 hingga 5




1.Guru menjalankan aktiviti bersama murid membentuk angka dengan tanah liat.

2.Menulis angka 1 hingga 5 di dalam buku latihan.

3.Menulis angka dengan betul dengan bantuan daripada guru.

4.Memadankan angka dengan bilangan gambar yang betul.


Tanah liat



Buku latihan


Lembaran kerja.


Penutup

(5 minit)


Refleksi.

1.Guru meminta murid membilang secara berurutan no 1 hingga no 5.
2. Sekali lagi guru menegaskan supaya murid mengingat dan mengenal no 1

3.Sekali lagi secara beramai-ramai menyanyi lagu “gajah menari” sambil membuat gerakan mengikut senikata lagu.


Kad nombor






Senikata lagu
Muzik dari cd

Nilai: menghayati seni muzik.



No comments:

Post a Comment